- Presentatie van een traktatie is van belang, maar de reactie van de leerkracht is ook belangrijk. Reageer positief op een gezonde traktatie. Geeft een kind aan dat het de traktatie niet lust, probeer het kind in elk geval te laten proeven van de traktatie.
- Een traktatie kan ook iets zijn om mee te spelen op het schoolplein of in de klas. Geef bij ouders aan dat dit een optie is en geef hen de mogelijkheid om met u te overleggen over wat de klas kan gebruiken, waar ze buiten mee kunnen spelen, welk spel wel of niet handig is. Vertel ook dat sommige spellen niet slim zijn om te geven en waarom.
- Uit onderzoek is duidelijk geworden dat de leefomgeving van groot belang is wanneer men een gedrag wil veranderen (meer bewegen, minder eten). Een goed voorbeeld van de leerkracht is daarbij een belangrijk begin. Benoem regelmatig lekkere en gezonde tussendoortjes van leerlingen in de klas. Een verplichte dag voor fruit kan een middel zijn om ook ouders en leerlingen te betrekken bij het streven naar gezond eetgedrag.
- Communiceer met de ouders. Geef aan wat het beleid van de school is wat betreft traktaties op school en geef aan wat de mogelijkheden zijn. Laat echter wel ruimte over voor ouders om initiatieven te nemen die het beleid van de school ondersteunen.
- Eetbare traktaties worden vaak uitgedeeld op het moment dat het tussendoortje ook wordt gegeten. U kunt met ouders afspreken dat zij eetbare traktaties aankondigen en dit communiceren naar andere ouders. Op deze manier kan ervoor gekozen worden het tussendoortje thuis te laten. Ook hier geldt weer dat communicatie met ouders erg belangrijk is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten